رشوه ازدیدگاه اسلام |
علی (ع) می فرماید : به خدا سوگند !این دنیای شما که به انواع حرام آلوده است ،در دیده من از استخوان خوکی که دردست بیماری جذامی باشد،پست تر است! علی (ع)می فرماید : ای کمیل ثروتمندان بی تقوا مرده ،اگرچه به ظاهر زنده اند،اما دانشمندان ،تا دنیا برقرار است زنده اند،بدنهایشان گرچه درزمین پنهان امایاد آنها همیشه دردلها
رشوه خواری ازدیدگاه قرآن : ولا تاکلوا اموالکم بینکم بالباطل و تدلوا بها لی الحکام لتاکلوا فریقا من اموال الناس بالاثم و انتم تعلمون. رشوه خواری از دیدگاه احادیث :
امام علی (ع) : پيشينيان شما از ايـن رو بـه هـلاكت و تباهى در افتادند كه مردمان را از حقّ ( شان ) بازداشتند و آنان ( ناچار با رشوه ) آن را خريدند و آنان را به ارتكاب باطل و نادرستى واداشتند و مردم هم از آن پيروى كردند )نهج البلاغة : الكتاب 79 منتخب ميزان الحكمة : 236(
رسول اکرم ( ص ) : خدا لعنت کند رشوه گیر و رشوه پرداز و کسی را که دلال میان آنها است; از رشوه گرفتن دوری کنید که این کار بمنزله کفر محض است و شخص رشوه خوار از رحمت خدا بدور می باشد.( بحارالانوار، ج 24، ص 9 ( هدیه گرفتن زمامدار و رئیس از دیگران حرام است و رشوه گیری حاکم شرع و قاضی، کفر است.( کنزالعمال، ج 6، ص 112( رشوه در قضاوت کفر به خداوند است . ( وسائل الشیعه، ج 18، ص 162; معانی الاخبار، ج 6، ص 114 ( احکام مراجع تقلید درخصوص رشوه خواری : آیة الله تبریزی: رشوه در باب قضاء حرام است و در غیر باب قضاء اگر مخالف مقررات باشد نباید انجام داد. آیة الله صافی گلپایگانی: اصطلاحا رشوه در مورد قضاوت است و در موارد دیگر رشوه محسوب نمی شود، لکن به هر حال اگر گیرنده پول در ساعات کار اداری اش کار را انجام دهد جایز نیست پول بگیرد، و اگر در خارج وقت اداری انجام دهد اشکال ندارد ولی چنانچه در ساعت اداری از انجام آن خودداری کند گرفتن حقوق از دولت برایش جایز نیست و اما نسبت به دهنده پول چنانچه بدون دادن پول کار انجام نمی شود مانع ندارد که پول بدهد. آیة الله بهجت: حرام است، اگر صدق رشوه شرعی کند و الا حرمت آن دائر مدار تضییع حقوق دیگران و منافات داشتن با شرایط ضمن عقد اجاره است. آیة الله فاضل لنکرانی: رشوه حرام مربوط به امر قضاوت می باشد و اموری که در فرهنگ ما رشوه محسوب می شود اگر موجب تضییع حقوق دیگران یا خلاف مقررات جمهوری اسلامی ایران باشد جایز نیست. آیة الله مکارم شیرازی: رشوه خواری در باب قضاوت مطلقا حرام و از گناهان کبیره است و در غیر باب قضاوت چنانچه برای انجام کار خلافی پرداخته شود آن نیز حرام است ولی دادن وجهی برای تسریع در کار حلال بدون آن که حقی باطل و باطلی حق یا نوبتی ضایع شود برای دهنده اشکالی ندارد ولی گیرنده اگر در برابر انجام وظیفه وجهی دریافت کند برای او جایز نیست، اما اگر خارج از وقت، کار مباحی کرده ، گرفتن وجه در مقابل آن اشکالی ندارد. (1) آیة الله سیستانی: رشوه خواری کارمند برخلاف قرارداد کارمندی است و جایز نیست ولی پرداختن آن در وضع موجود و در غیر مورد قضاوت اگر مستلزم تضییع حق دیگران نباشد حرام نیست گرچه گرفتن آن جایز نیست.
نظرات شما عزیزان: عباس
ساعت17:36---5 مهر 1392
سلام.
من هم که کارمند گمرک هستم این موضوع برای من هم جالب بسیار جالب بود
محمد رضا
ساعت17:29---5 مهر 1392
جناب آقای نویدی
سلام
بسیار عالیست بنده مدتها دنبال چنین مطالبی می گشتم از اینکه چنین مطالبی رو در سایت گذاشتید بسیار سپاسگزارم
با احترام فراوان
یکی از دانشجویان سابق شما در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان - خرمشهر
|
نويسنده: علی نویدی شماره خبر: 459 زمان: 14:7 تاريخ: جمعه 7 مهر 1398برچسب:رشوه از دیدگاه اسلام, موضوع: <-CategoryName->
لينک به
اين مطلب
|
Powered By a.navidi@ymail.com | Template By: alinavidi |